Iskolás- és kamaszkor
Az iskolás- és kamaszkori életszakasz jelentősége
Az iskoláskorban – miközben a családi kapcsolatok továbbra is, az egész életúton át rendkívül fontosak – a gyermekek érdeklődése egyre inkább a külvilág felé fordul. Egyrészt egyre fontosabbá válnak a kortárs kapcsolatok (osztálytársak, barátok, szomszéd gyerekek, sporttársak stb.), másrészt a világ megismerésének vágya is erőssé válik, nyitottá válnak a gyerekek mindenféle információra. A gyerekek a családban, az iskolában és a kortársakkal való kapcsolataikban folyamatosan tanulják a szabálykövetés fontosságát, alakulnak értékeik és erkölcsi normáik. Az iskoláskor második felében (a serdülőkorban) a gyermekek elkezdenek érzelmileg függetlenedni a szüleiktől, keresik önmagukat, hivatásukat, életcéljukat. Megnövekedik az érdeklődésük a másik nem és a szexualitás iránt.
Leggyakoribb nehézségek
Gyakran szorongás kapcsolódik a gyermekekben az iskolai elvárásokhoz, félnek, hogy nem fognak megfelelni, jól teljesíteni. Ez még akkor is gyakori, ha egyébként az iskolai osztályzataik jók. Vannak gyermekek, akik elszigetelődnek az osztályban, a gyermekközösségben, nem találnak barátokat, és ettől szenvednek. Különösen kínzó, ha mindez kirekesztéssel, csúfolódással, netán kortársbántalmazással társul. Minden ilyen esetben segítenünk kell. Előfordulhat az is, hogy egy felnőtt (pl. valamelyik tanára) bánik vele durván, tapintatlanul. Családi és egyéb környezeti kihívások, megterhelések miatt jelentősen csökkenhet a gyermekek teljesítménye, és pszichológiai tüneteket (pl. orvosilag nem magyarázható testi panaszokat, lehangoltságot, szorongást, magatartási nehézségeket stb.) mutathatnak. Ilyenkor pszichológus, pszichoterapeuta, családterapeuta segítségére lehet szükség. Komolyabb testi, érzelmi és viselkedéses tünetek esetén akár pszichiáter bevonására is sor kerülhet. Serdülőkorban gyakori, hogy a szülőktől való függetlenedés, a „lázadás” hevesebb magatartásformákkal párosul. Ez az iskolai és a családi életben egyaránt problémákat okozhat. Gyakori lehet a szélsőséges hangulati ingadozás (akár a halálvágy, öngyilkossági fantáziák megjelenése is). Sok serdülő erőteljes önértékelési problémákkal küzd. Családi, közösségi problémák esetén, illetve erőteljes kortársnyomásra nem ritka a kisebb-nagyobb szabályszegésekkel járó „bandázás”, valamint a korai függőségek (dohányzás, alkohol- és droghasználat) kialakulása sem. A család és a közvetlen közösség megtartó szerepe kiemelkedő, azonban, ha gyermekünk hosszantartó aggasztó hangulatról és/vagy viselkedésről számol be, minden esetben keressünk szaksegítséget!
Hol kérhetünk segítséget?
Számos iskolában elérhető az iskolapszichológus, iskolai szociális munkás, iskolaorvos, védőnő. Ők nemcsak a gyermekeket, de a szülőket is fogadják a kérdéseikkel, nehézségeikkel. A területi Pedagógiai Szakszolgálatokhoz számos problémával lehet fordulni: alacsony iskolai teljesítmények, magatartási problémák, magány, szorongások, kisgyermekes viselkedés (pl. bevizelés, ujjszopás), nevelési dilemmák, családi nehézségek. A szakszolgálatoknál pszichológusok, gyógypedagógusok, fejlesztő pedagógusok segítenek az érzelmi, a magatartási vagy a tanulási problémák megoldásában. A legtöbb szolgáltatás díjmentesen vehető igénybe. Súlyosabb pszichés probléma esetén sor kerülhet pszichiáter bevonására is. Hasonlóan területi alapon szerveződnek a Család- és Gyermekjóléti Szolgálatok, ahová családi nehézségekkel fordulhatunk, és családgondozó szociális munkások és családterapeuták lehetnek segítségünkre. Az ellátás itt is díjmentes.